Meet je online prestaties via UTM-tags

UTM-tags, een eenvoudige tool om je campagne prestaties te meten in Google Analytics.

| Blog categorie: Digitale strategie |

Wat is een UTM-tag?

Dankzij UTM-tags kan je meten hoeveel bezoekers er op je website komen vanuit een bepaalde link van een social media campagne, Google Ads, QR-codes,… Op die manier kan je zeer gericht de prestatie van een campagne meten.

Voor wie?

Bekijk jij de webstatistieken in Google Analytics wel eens? Plaats jij wel eens een link naar je bedrijfswebsite? (Dit kan op social media zijn, met Google Adwords, via een online artikel op een andere website of via een QR-code.) Zo ja, dan zijn UTM tags ideaal voor jou!

Voorbeeld

Wanneer je een link naar je website post op Facebook en je maakt gebruik van UTM-tags, dan kan je in Google Analytics eenvoudig zien hoeveel bezoekers er specifiek op die link geklikt hebben en hoe ze door jouw website zijn gegaan.

Ideaal om toe te passen op jouw advertenties, niet?
Dan zou ik zeker even verder lezen, want dan zijn UTM-tags helemaal iets voor jou!

Hoe?

Via deze website kan je UTM-tags aan je link toevoegen. Deze tags zal je later terug vinden in je Google Analytics gegevens, het is dus belangrijk dat je duidelijke herkenbare tags gebruikt.

  • Website URL: De oorspronkelijke URL naar waar je wilt linken.
  • Campaign Source: Wat is de bron van het medium waar jouw link op zal verschijnen (bv. nieuwsbrief, Facebook,…).
  • Campaign Medium: Welk medium heb je gebruikt om jouw link te tonen (bv. banner, e-mail, advertentie,…).
  • Campaign Name: Wat is de naam van jouw campagne (bv. black Friday).
  • Campaign Term: Deze wordt gebruikt om meer informatie te geven over de campagne (bv. keywords).
  • Campaign Content: Deze tag is ideaal voor A/B testing.

Eenmaal je de velden heb ingevuld zal daaronder een nieuwe URL verschijnen die je kan gebruiken om te linken naar je website. Door gebruik te maken van deze nieuwe link zal je in Google Analytics exact kunnen meten hoeveel er op deze link geklikt is en wat je bezoeker nadien op je website gedaan heeft.

Google Analytics

Een voorwaarde waaraan voldaan moet worden, is dat je website gebruik moet maken van Google Analytics.
De resultaten van de kliks kan je terug vinden onder Aquisitie > Campagnes.

Interesse? Vraag nu vrijblijvend een offerte aan
Hebben we je aandacht?

Deel ons blogartikel

Neem contact op

Voor meer groei en een sterker merk

This field is for validation purposes and should be left unchanged.