Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization of in mensentaal, hoger scoren in Google (en Bing).

| Blog categorie: Digitale strategie |

bovenaan in google

Bovenaan in Google

Klanten vragen mij geregeld hoe ze bovenaan in Google kunnen staan en of ik dat snel even in orde kan brengen 😊. Helaas heb ik die toverstok niet in mijn bezit en moet de website dus geoptimaliseerd worden voor Google.

Laten we eerst nog even uitleggen dat elke pagina van een website een aparte ‘Google-score’ krijgt en op basis van die score ergens in de zoekresultaten verschijnt. Het is dus niet zo dat je steeds op de startpagina van een website terecht komt via Google.

Ben je bijvoorbeeld op zoek naar ‘huwelijksreis’ dan wil je direct op de pagina van de huwelijksreizen terecht komen en niet op de startpagina. En dat heeft Google ook begrepen.

informatie geven

Waarom staat je website niet automatisch bovenaan?

Alle websites die wij maken kunnen standaard goed gelezen worden door Google. Waarom staat die website dan niet automatisch bovenaan voor bepaalde zoekwoorden?

Laten we het even door de ogen van Google bekijken. Wanneer jij iets zoekt in Google, dan wilt Google dat je direct vindt wat je zoekt, anders zal je een volgende keer misschien geen gebruik meer maken van hun zoekmachine. Dus moeten we aan Google zeer goed uitleggen wat jij doet (veel informatie geven) en dit op de juiste manier zodat Google het begrijpt. Hoe meer informatie je geeft, hoe liever dat Google het heeft.

Stel je bent op zoek naar een fietsenwinkel in Antwerpen. Waarom staat die ene fietsenwinkel bovenaan in de zoekresultaten en de andere niet? Omdat die ene fietsenwinkel beter aan Google heeft uitgelegd dat het een fietsenwinkel is en dat hij alles over fietsen weet.

bloggen

Hoe vertel je dit allemaal aan Google?

Dat doe je door je unieke relevante teksten over jouw producten of diensten op je website te plaatsen. En opgelet, deze teksten moet je niet alleen plaatsen voor Google, maar deze moeten ook interessant zijn voor de bezoekers van je website. Google bekijkt namelijk ook het bezoekersgedrag op je website.

Een blog is een mooi voorbeeld van teksten die iets vertellen over je product of dienst, die een meerwaarde zijn voor je bezoekers én waardoor Google ook beter begrijpt wat je doet.

concurrentie in google

Concurrentie

Je bent niet alleen die bovenaan wilt staan voor een zoekwoord, er zijn nog enkele honderden anderen die dit ook willen. Hoe meer concurrentie je hebt in je zoekwoord, hoe groter de inspanning die je moet leveren om bovenaan te staan.

Semantiek, hoe goed begrijpt Google jouw website
Het is ook belangrijk dat Google de code van je website goed begrijpt. Daarvoor heeft het een heel aantal regels opgesteld die je best kan gebruiken bij het maken van je website. Op deze manier begrijpt Google goed waarover je webpagina gaat. Ik denk hierbij aan page titles, meta description, tags, teksten, interne en externe links.

rich content

Rich Content

Content: tekst, video’s en in je code
Zoals eerder vermeld is veel relevante content in je website belangrijk als je hoog wilt scoren in Google. Buiten teksten zijn ook video’s een interessant medium om te gebruiken op je website. Verder kan je ook nog je website-code uitbreiden met extra informatie zodat Google deze nog beter gaat begrijpen.

Mobiele versie
Je website moet mobielvriendelijk zijn. Minimum 50% van de zoekopdrachten in Google gebeuren met een mobiel toestel (in België).

Snelheid
De snelheid van je website is ook een belangrijke factor voor Google. Vele studies hebben uitgewezen dat een pagina die traag laadt, veel bezoekers onmiddellijk doet afhaken.

off page optimalisatie

Off page optimalisatie

Stel je hebt een snelle, mobielvriendelijke website met veel relevante en unieke informatie maar toch zijn er nog enkele concurrenten die boven jou verschijnen in de zoekresultaten. Dan is de kans groot dat zij meer links hebben naar hun website dan dat jij hebt. Hoe meer andere websites spreken over jouw website en een link vermelden, hoe belangrijker je bent voor Google.

Maar ook hier schuilt er nog een adder onder het gras. Er is ook nog een verschil tussen wat voor soort website linkt naar jouw website. Is het een onbeduidende, nietszeggende website met allerlei links naar verschillende websites, dan zal Google deze link naar jouw website niet zwaar laten meetellen. Is het een veel bezochte website die een bepaalde autoriteit heeft en die linkt naar jouw website, dan zal deze link zwaarder doorwegen.

bezoekersgedrag website

Google houdt ook rekening met het bezoekersgedrag van je website

Verlaten veel mensen je website via een specifieke pagina, dan is dat niet goed voor de ‘Google-score’ van deze pagina. Dit bezoekersgedrag wordt belangrijker en belangrijker naar de toekomst toe. Google wilt namelijk niet dat je een website bouwt specifiek gericht voor ‘Google’ maar voor je bezoeker.

Dit zijn de belangrijkste voorwaarden waaraan je website moet voldoen om hoog te scoren in Google, maar er valt nog veel meer over te vertellen. Wil je weten wat wij kunnen doen voor jouw website? Neem dan snel contact met ons op!

Hebben we je aandacht?

Deel ons blogartikel

Neem contact op

Voor meer groei en een sterker merk

This field is for validation purposes and should be left unchanged.